Technický stav vozidel versus ohleduplnost řidičů

Máte také pocit, že technická závada je z hlediska nehodovosti pouze nepatrným zlomkem událostí, kdežto zavinění dopravních nehod výrazně dominuje lidský faktor? Pak se nemýlíte. Na základě statistických údajů totiž bylo zjištěno, že příčiny havárií vinou špatného technického stavu tvoří jen 2 – 4 procenta všech událostí na silnici, a při nich prakticky nikdo nepřichází o život.
dopravní nehoda u stopky
Jde většinou o lehké karamboly, kdy řidiči zpravidla stačí včas zareagovat a vůz odstavit nebo alespoň snížit jeho rychlost. Takové nesmyslné hromadné srážky způsobené tím, že někdo sešlápne brzdový pedál a současně je ze hry vyřazena rychlostní skříň a vůz se řítí po dálnici, dokud mu nedojde palivo, tak něco takového můžete shlédnout leda tak ve filmu. Anebo že by se utrhla náprava od podvozku nebo odlétlo kolo, to je spíše neobvyklou raritou.
auto po nehodě
Možná vás napadne, že k tomu přispělo zpřísnění kontrol STK, ale není tomu tak. Nebyla zaznamenána žádná změna ve srovnání s dobou před dvaceti a třiceti lety, kdy byla vozidla navíc mnohem poruchovější a docházelo k technickým závadám častěji. 

Viníci jsou sami řidiči

A tak nezbývá, než konstatovat, že téměř veškeré vážné nehody zaviní řidiči svou nepozorností, nedodržením předpisů nebo jejich neznalostí a také přeceňováním vlastních schopností. Nejčastějšími příčinami jsou nedodržení bezpečného odstupu, riskantní předjíždění, nepřizpůsobení rychlosti vozu stavu a povaze silnice, spěch, obsluha navigace a mobilních telefonů za jízdy, únava a mikrospánek a stres.
auto ve škarpě
Zpřísněné kontroly STK a další nařízení paradoxně spíše přispěly k přetížení řidičů, jsme ze všech stran bombardováni zákazy a příkazy, život se stává obtížnějším, narůstá hladina chronického stresu, což potvrzují i lékaři, kteří před tímto jevem varují. Počet těžkých nehod a smrtelných úrazů neustále roste a tak by bylo namístě se zamyslet nad tím, zda neřešit tu skutečnou příčinu těchto událostí